Zalecenia żywieniowe dla kobiet karmiących piersią

Zalety pokarmu kobiecego

  • swoisty,
  • nie działa na ustrój zakwaszająco,
  • lepiej jest dostosowany do trawienia i wchłaniania w przewodzie pokarmowym niemowlęcia (trawienie pokarmu kobiecego trwa 2,5h, mleka krowiego 3–5 h),
  • zawiera lipazę i amylazę oraz przeciwciała, które wspierają niedojrzały układ odpornościowy niemowlaka,
  • naturalne karmienie zapobiega chorobie atopowej, alergiom pokarmowym oraz zapaleniu atopowemu skóry,
  • niemowlęta karmione piersią w pierwszym półroczu życia 5–krotnie rzadziej zapadają na infekcje dróg moczowych,
  • w mleku kobiecym jest 3 razy mniej soli, co zapobiega nadmiernemu obciążeniu pracą nerek.

Korzyści dla matek karmiących piersią

  • utrata energii w wyniku karmienia piersią wynosi około 440–820 kcal dziennie,
  • zmniejszone ryzyko wystąpienia nowotworów piersi przed okresem menopauzowym o połowę,
  • karmienie przez dwa miesiące zmniejsza ryzyko wystąpienia raka jajnika o ¼,
  • zmniejszenie ryzyka złamania szyjki udowej, a po 65 roku życia zmniejsza się o połowę,
  • kobiety w okresie menopauzowym, które karmiły piersią mają wyższą gęstość kości w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, w porównaniu do kobiet nie karmiących.

Pokarmy o właściwościach laktogennych

Rutwica lekarska, owoce kopru ogrodowego i włoskiego, owoce kminku, anyżu, nasiona kozieradki, ziele ogórecznika i bazylii.

Kofeina w aspekcie karmienia piersią

Kofeina przechodzi do mleka matki. Spożycie przez matkę 6–8 filiżanek napoi z kofeiną, spowoduje akumulacje kofeiny w organizmie dziecka, co objawia się wzmożoną aktywnością, drażliwością oraz zmniejszeniem czasu snu niemowlaka.

Produkty i potrawy Zalecane Przeciwskazane
Pieczywo chleb pszenny, suchary, bułki, biszkopt, pieczywo półcukiernicze, drożdżowe, herbatniki, pieczywo chrupkie, graham, pieczywo razowe (2 kromki dziennie) chleb razowy, pumpernikiel
Dodatki do pieczywa masło, chudy i półtłusty ser, pasty serowe z różnymi dodatkami, mięso gotowane, chude wędliny drobiowe, szynka, polędwica, chude ryby, galarety mięsne, rybne, sery żółte, topione tłuste wędliny i mięsa
Zupy i sosy chude rosoły, krupnik, jarzynowe bez warzyw kapustnych, strączkowych, owocowe z jabłek, z owoców jagodowych kapuśniak, grochówka, fasolowa, sosy ciemne, pikantne
Kasze wszystkie rodzaje kasz, ryż, płatki, makarony -
Nabiał mleko 2% tłuszczu ok. 2 szklanek dziennie (jeśli matka jest alergiczką można zastąpić naturalnym jogurtem, kefirem lub maślanką), sery białe półtłuste, żółte i topione, śmietana 12 lub 18% mleko 3,2% tłuszczu, mleko powyżej 2 szklanek dziennie, jogurty smakowe, sery pleśniowe, śmietana powyżej 18%
Jajka 1 dziennie, jeśli nie ma alergii -
Mięso, ryby wszystkie gatunki chude. Szczególnie zalecane: królik i indyk. W razie alergii ograniczyć spożycie ryb do jednego razu w tygodniu wszystkie gatunki tłuste, kiełbasy, konserwy, mięso surowe, ryby wędzone
Tłuszcze masło, miękkie margaryny, oleje: sojowy, rzepakowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek smalec, boczek, słonina, podgardle
Warzywa marchew, dynia, kabaczki, patisony, buraki, seler, szparagi, ziemniaki, sałata, cukinia, cykoria, szpinak, kapusta pekińska, kukurydza w kolbach, koperek, zielona pietruszka, brokuł i pomidor b/skórki w ograniczonych ilościach.
Uwaga: pietruszka i seler mogą być przyczyną alergii u niemowląt
warzywa wzdymające: kapusta biała i czerwona, brukselka, kalafior, kalarepa, kapusta kiszona;
warzywa strączkowe: groch, fasola, bób, fasolka szparagowa, groszek zielony (soczewicę i soję można spożywać w ograniczonych ilościach);
cebula, czosnek, papryka, rzepa, grzyby, rzodkiewka, rzodkiew, ogórek kiszony, por
Napoje mleko, jogurt, słaba herbata, sok jabłkowy, napoje owocowo–mleczne, koktaile mleczno–owocowe napoje alkoholowe, napoje gazowane, kakao, czekolada, soki z owoców cytrusowych
Owoce jabłka, banany (jeden dziennie), plasterek cytryny do herbaty, morela suszona (na czczo przy zaparciach), dojrzałe winogrona b/skórki, melon, arbuz, brzoskwinia owoce kwaśne (np. cytrusowe), owoce pestkowe (np. czereśnie i wiśnie), truskawki, agrest, ananas, porzeczki, kiwi, konserwowane owoce
Desery cukier i słodycze w ograniczonych ilościach: dżem, miód, galaretki, ciasto drożdżowe kisiele, budynie, galaretki, jogurty, biszkopty;
świeże soki z jabłek, marchwi, bananów (początkowo rozcieńczone wodą).
ciasta tłuste, czekolada i wyroby czekoladowe (tłuste), ciasta francuskie i na proszku do pieczenia
Przyprawy koper, wanilia, majeranek, cukier ostre; ocet, musztarda, chrzan, gorczyca, kwasek cytrynowy